تعمیر و نگهداری پمپ سانتریفیوژ ( centrifugal pump repair )

نشانه هایی که پمپ گریز از مرکز شما نیاز به تعمیر دارد
پمپ های گریز از مرکز جزء ضروری بسیاری از کاربردهای صنعتی هستند. اغلب اوقات، راندمان تولید شما بستگی به عملکرد خوب پمپ های شما دارد.

اگر متوجه شدید که پمپ سانتریفیوژ شما نیاز به تعمیر دارد، یا علائمی وجود دارد که نشان می دهد آنطور که باید کار نمی کند، به نفع شماست که فورا آن را تعمیر کنید. پمپی که به طور کامل خراب می شود می تواند تولید را متوقف کند، منجر به خرابی برنامه ریزی نشده شود و البته هزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد!

پنج علامت رایج وجود دارد که نشان می دهد پمپ گریز از مرکز شما نیاز به توجه دارد.

  • نشتی پمپ
  • صداها یا لرزش های غیرمعمول
  • کاهش جریان پمپ
  • گرم شدن بیش از حد
  • پرایمینگ مجدد آهسته

1. نشتی پمپ

پمپ نشتی یک پرچم قرمز فوری است. فشار، دما یا خوردگی بیش از حد می تواند مهر و موم ها و اتصالات را شل کند و باعث خروج مایع شود. رفع نشتی پمپ می تواند به سادگی سفت کردن بست های اطراف مفصل باشد. با این حال، در موارد دیگر، مهر و موم یا واشر مکانیکی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

2. صداها یا ارتعاشات غیرمعمول

مانند اکثر تجهیزات، صداهای غیرمعمول یا صدای مداوم نشانه های مشکل هستند. علل شایع عبارتند از خرابی بلبرینگ یا وجود جسم خارجی در داخل پمپ. صداهای تق تق، همراه با ارتعاش، نشانه کاویتاسیون است. کاویتاسیون می تواند آسیب قابل توجهی به پمپ وارد کند، بنابراین باید سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید.

3. کاهش جریان پمپ

آیا متوجه کاهش قابل توجهی در جریان پمپ شده اید؟ آیا پمپ شما بیشتر طول می کشد تا کار خود را انجام دهد؟

دلایل مختلفی برای کاهش جریان وجود دارد. برخی از رایج ترین آنها شامل موارد زیر است.

  • شیر بای پس را باز کنید
  • پروانه آسیب دیده، صفحه سایش یا حلقه سایش
  • واشر نشتی
  • گرفتگی یا فروپاشی خط مکش
  • گرفتگی ورودی پمپ، پروانه یا خط تخلیه

4. گرم شدن بیش از حد

گرفتگی پمپ ها اغلب منجر به گرمای بیش از حد و همچنین کاهش جریان می شود. اگر یک پمپ گریز از مرکز بیش از حد گرم شود، این معمولاً به این معنی است که جریان پمپ محدود شده است.

نقاط دردسر رایج شامل موارد زیر است.

  • گرفتگی صافی مکش
  • مسدود شدن پورت گردش مجدد
  • مسدود شدن خط یا دریچه انتشار هوا
  • مسدود شدن خط تخلیه.

5. پرایمینگ مجدد آهسته

پاکسازی نامناسب شایع ترین علت کندتر شدن دوباره پرایم است، اما احتمالات دیگری نیز وجود دارد. یک درزگیر نشتی، یک واشر شل، یک حلقه فرسوده، یا یک درگاه چرخش مسدود شده نیز می‌تواند فرآیند پرایمینگ مجدد را کند کند. اگر ترخیص کالا از بین رفت، باید حداکثر خلاء را برای تعیین محل مشکل انجام دهید.

پرایمینگ پمپ چیست؟

اگر می خواهید پمپ شما به درستی کار کند، پرایمینگ کاری است که باید انجام شود. در مورد پمپ های گریز از مرکز، این به معنای پر کردن آن با آب است. پمپ های مختلف باید به روش های مختلف پرایم شوند. با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید یا با تجهیزات C&B تماس بگیرید تا روش مناسب پر کردن پمپ خود را تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از پمپ ها خود پرایم شونده هستند.

به «اصلاحات» موقت بسنده نکنید
با وجود ضرب المثل رایج، نوار چسب همه چیز را درست نمی کند. اگر پمپ سانتریفیوژ شما با تعمیرات وصله کاری و تعمیرات موقت کار کند، بعداً به معنای واقعی کلمه هزینه آن را پرداخت خواهید کرد. در حالی که ممکن است برای ادامه تولید تحت فشار باشید، این تعمیرات موقت از خرابی قریب الوقوع پمپ جلوگیری نمی کند.

پمپ سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه به برنامه تعمیر و نگهداری پمپ سانتریفیوژ توصیه شده خود بپردازیم، مطمئن شوید که درک خوبی از نحوه عملکرد خود پمپ دارید. در ساده ترین شکل آن، یک پمپ گریز از مرکز از محفظه ای با ورودی و خروجی ساخته می شود. یک پروانه در داخل محفظه قرار دارد و یک موتور یا درایو که وظیفه چرخش پروانه را بر عهده دارد. پوشش پمپ ها (پوسته بیرونی) به گونه ای طراحی شده است که کانالی با گشاد شدن تدریجی ایجاد می کند که به نام حلزون شناخته می شود. هنگامی که موتور (یا درایو) پروانه را می چرخاند، نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند.

این نیرو، سیال را به بیرون به سمت گردو پرتاب می کند و باعث دو چیز می شود:

● ناحیه ای با فشار کاهش یافته در چشم پروانه ایجاد می کند که مانند خلاء عمل می کند. این جریان مایع را به پروانه پمپ می دهد.

● از طرف دیگر، پیچک باعث کاهش سرعت سیال می شود و فشار داخل محفظه پمپ شروع به افزایش می کند. این افزایش فشار باعث خروج مایع از تخلیه (خروجی) پمپ و سپس وارد شدن به سیستم های لوله کشی فرآیند می شود.
قطعات اصلی که یک پمپ سانتریفیوژ را تشکیل می دهند کدامند؟
اکنون که درک درستی از نحوه عملکرد پمپ های گریز از مرکز داریم، می توانیم نمای کلی از رایج ترین قسمت های آن را ارائه دهیم:

پوشش (Volute) – همانطور که قبلاً آموختیم، این به عنوان یک مخزن مهار فشار عمل می کند. جریان مایع را به داخل و خارج پمپ گریز از مرکز هدایت می کند. سرعت سیال را کاهش می دهد در حالی که فشار داخل بدنه را افزایش می دهد.

پروانه: این روتوری است که برای افزایش انرژی جنبشی جریان استفاده می شود.
موتور (درایو): منبع تغذیه پمپ. وظیفه راندن شفت را بر عهده دارد.
شفت (روتور) : پروانه بر روی یک شفت نصب شده است. این قطعه از گشتاور موتور برای انتقال انرژی به پروانه استفاده می کند.
مهر و موم شفت : اینها حلقه های بسته بندی یا مهر و موم های مکانیکی هستند که به جلوگیری از هرگونه نشت مایع پمپ شده کمک می کنند.
بلبرینگ : برای کاهش اصطکاک بین محور چرخان و پمپ و حفظ چرخش پروانه در جای خود کار می کند.

چند نکته برای روغن کاری یا گریس کاری بلبرینگ ها:

همه بلبرینگ ها در نهایت خراب می شوند، اما در بیشتر موارد خرابی ناشی از روان کننده یا کمبود آن است، نه خستگی تجهیزات. برای دستورالعمل های روغن کاری به کتابچه راهنمای عملیات خود مراجعه کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

برای یاتاقان های روغن کاری شده : از روغن های بدون کف و غیر شوینده استفاده کنید. روغن را تا نقطه وسط شیشه بینایی پر کنید. روغن کاری بیش از حد به همان اندازه خطرناک است.
برای یاتاقان های قابل روغن کاری مجدد : از مخلوط کردن گریس هایی با قوام یا انواع مختلف خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که بلبرینگ ها کاملا تمیز هستند تا از آلودگی جلوگیری شود. روغن کاری بیش از حد می تواند باعث ایجاد مواد جامد بر روی یاتاقان ها شود و یاتاقان ها را مجبور به کار در دماهای بالاتر کند.

اهمیت یک برنامه نگهداری:

تصویر با وضوح بالا از یک پمپ گریز از مرکز از نزدیک.
یک برنامه معمول تعمیر و نگهداری پمپ گریز از مرکز نه تنها عمر سیستم شما را افزایش می دهد، بلکه هزینه های عملیاتی را نیز کاهش می دهد. تعمیر و نگهداری مداوم همچنین تضمین می کند که سابقه نگهداری کافی برای شناسایی سریعتر منبع مشکل ثبت شده است.

برنامه تعمیر و نگهداری پمپ سانتریفیوژ شما

برنامه های تعمیر و نگهداری پمپ های گریز از مرکز را می توان به سه دسته تقسیم کرد: تعمیر و نگهداری معمول، فصلی و سالانه. تعمیر و نگهداری روتین فرآیند تنظیم یک برنامه برای بازرسی، ثبت و تعمیر قطعات است. این بر اجزایی متمرکز است که نشانگر اصلی شکست بالقوه هستند.

نگهداری روتین

● وضعیت بلبرینگ و روان کننده

○ دمای بلبرینگ، سطح روان کننده و ارتعاش را پایش و کنترل کنید. روان کننده باید شفاف و بدون هیچ نشانه ای از حباب باشد. اگر حباب رخ می دهد، این نشانه خوبی برای اضافه کردن روان کننده بیشتر برای کاهش دمای یاتاقان ها است. اگر لرزش در یاتاقان ها افزایش یابد، این ممکن است نشانگر خوبی از خرابی قریب الوقوع بلبرینگ باشد.

● وضعیت مهر و موم شفت

○ مهر و موم های مکانیکی را بررسی کنید. هیچ نشانه ای از نشتی قابل مشاهده نباشد.

○ در طول زمان خاموشی، بسته بندی پمپ را بررسی کنید تا از روانکاری کافی مطمئن شوید. اگر بسته بندی فشرده و خشک به نظر می رسد، بسته بندی را تعویض کرده و روان کننده را طبق دفترچه راهنمای عملیات اضافه کنید.

● ارتعاش کلی پمپ

○ خرابی قریب الوقوع پمپ را می توان با نظارت بر لرزش کلی پمپ تشخیص داد. لرزش بیش از حد می تواند ناشی از تغییر در تراز پمپ، خرابی یاتاقان ها، حفره شدن و انسداد در خطوط مکش و تخلیه باشد.

● فشار تخلیه پمپ

○ اختلاف فشار خوانده شده توسط گیج های مکش و تخلیه، کل فشار هد توسعه یافته پمپ را فراهم می کند. تأیید کنید که این قرائت مطابق با عملکرد طراحی شده پمپ است. می توانید این را در وب سایت تولید شده یا دفترچه راهنمای عملیات خود بیابید.

تعمیر و نگهداری فصلی

یکپارچگی پایه پمپ را بررسی کنید و پیچ های نگهدارنده را از نظر سفت بودن بررسی کنید.
برای پمپ های روغن کاری شده، به عنوان یک قانون کلی، باید روغن را پس از 200 ساعت اول کارکرد برای پمپ جدید تعویض کنید. سپس بعد از هر سه ماه یا 2000 ساعت کار، هر کدام زودتر اتفاق بیفتد، دوباره. دفترچه راهنمای عملیات شما دستورالعمل های خاصی برای فواصل تعویض روغن و درجه روغن دارد.
برای پمپ های روغن کاری شده با گریس، به عنوان یک قاعده، یاتاقان ها باید هر سه ماه یا هر 2000 ساعت کارکرد، هر کدام زودتر انجام شود، گریس شوند. دفترچه راهنمای عملیات شما باید دستورالعمل خاصی برای فواصل گریس و درجه گریس مورد استفاده داشته باشد.
بلبرینگ های موتور را طبق دستورالعمل سازنده روغن کاری کنید.

تراز شفت را بررسی کنید.
طیف ارتعاش بلبرینگ در تمام یاتاقان های پمپ و موتور.

تعمیر و نگهداری سالانه

حداقل یک بار در سال گزارشی از عملکرد پمپ خود داشته باشید. معیارهای عملکرد باید در اوایل عمر پمپ ایجاد شود. حداقل، داده های معیار باید شامل فشار سر، سرعت جریان، کشش آمپر موتور و لرزش در هر یاتاقان باشد.

در طول تعمیر و نگهداری سالانه، قطع و وصل و برق قفل برای بازرسی:

چهارچوب و پای یاتاقان – از نظر ترک، زبری، زنگ زدگی یا مقیاس بررسی کنید. سطوح ماشینکاری شده باید عاری از سوراخ شدن یا فرسایش باشند.
قاب بلبرینگ – تمام اتصالات ضربه خورده را از نظر کثیفی بررسی کنید. در صورت لزوم نخ ها را تمیز و تعقیب کنید. تمام مواد شل یا خارجی را بردارید. مسیرهای روغن کاری را بررسی کنید تا از مسدود نبودن آنها مطمئن شوید.

شفت و آستین : برای شیارها یا حفره ها بررسی کنید. تناسب یاتاقان و خروجی شفت را بررسی کنید و در صورت فرسوده شدن یا اگر خروجی شافت بیشتر از 0.002 اینچ است، شفت و آستین را تعویض کنید.
پوشش : برای علائم سایش، خوردگی یا سوراخ شدن بازرسی کنید. اگر ساییدگی بیش از عمق 1/8 اینچ باشد، پوشش باید تعویض شود. سطوح واشر را برای علائم بی نظمی بررسی کنید.
پروانه : پروانه را از نظر سایش، فرسایش یا آسیب خوردگی بررسی کنید. اگر پره ها خم شده اند یا ساییدگی بیش از 1/8 اینچ نشان می دهند، پروانه را تعویض کنید.
آداپتور قاب : برای ترک، تاب خوردگی یا آسیب خوردگی بررسی کنید و در صورت وجود هر یک از این شرایط تعویض کنید.
محفظه یاتاقان : برای علائم سایش، خوردگی، ترک ها یا گودال ها بازرسی کنید. در صورت فرسوده شدن یا خارج از تحمل، محفظه ها را تعویض کنید.
محفظه مهر و موم / پوشش جعبه پر کردن : وجود سوراخ، ترک، فرسایش یا خوردگی را بررسی کنید. هرگونه ساییدگی، نمره یا شیارهایی را که ممکن است روی صفحه محفظه وجود داشته باشد، بررسی کنید. اگر بیش از 1/8 اینچ عمق پوشیده شده است، تعویض کنید.
شفت : شفت را برای هرگونه شواهدی از خوردگی یا سایش و صاف بودن بررسی کنید. با توجه به اینکه حداکثر خواندن نشانگر کل (TIR) ​​در ژورنال آستین و ژورنال کوپلینگ نباید از 002/0 اینچ تجاوز کند.

لیست چک تعمیر و نگهداری پمپ گریز از مرکز عمیق

چک لیست روزانه

پمپ را برای یاتاقان های پر سر و صدا و حفره بررسی کنید. تصویری از بررسی های تعمیر و نگهداری انجام شده در یک پمپ گریز از مرکز.
روغن بلبرینگ را از نظر آب و تغییر رنگ بررسی کنید.
تمام یاتاقان ها را برای دما احساس کنید.
یاتاقان ها و رینگ های روغن را از طریق درگاه های پرکننده بررسی کنید. پوشش های بلبرینگ را تمیز کنید.
نشتی روغن در واشرها را بررسی کنید.
پمپ های خود فلاش – دمای خط فلاش را برای تعیین جریان از طریق خط با دست بررسی کنید.
پمپ های فلاش خارجی – تعیین کنید که آیا نشانگر جریان و تنظیم سوپاپ سوزنی به درستی کار می کنند.
تعیین کنید که آیا شرایط آب بندی مکانیکی طبیعی است یا خیر.
هرگونه خنک کننده آبی را برای عملکرد موثر بررسی کنید. دیفرانسیل تست دستی بین کولرها، ژاکت ها و مبدل ها. در صورت لزوم جدا و تمیز کنید.
عملکرد ردیابی گرما را بررسی کنید.
تعیین کنید که آیا نشت بخار در بسته بندی و غدد طبیعی است یا خیر.
نشتی در محفظه تحت فشار و واشرها را بررسی کنید. تعیین کنید که آیا تله های بخار به درستی کار می کنند – بدون ضربه مداوم و آب در محفظه یا تخلیه.

چک لیست ماهانه

در صورت نیاز روغن را به مخازن بلبرینگ اضافه کنید.
لامپ روغن و پنجره های تراز را در صورت نیاز تمیز کنید.
مطمئن شوید که سطح روغن از خط مرکزی شفت فاصله صحیحی داشته باشد. در صورت لزوم تنظیم کنید.
زباله ها را از براکت های بلبرینگ تمیز کنید. سوراخ تخلیه باید باز باشد.
تعویض روغن در گاورنرهای هیدرولیک.
تعیین کنید که بخاری گاورنر هیدرولیک کار می کند یا خیر.
سطح مناسب روغن و نشتی را در گاورنر هیدرولیک بررسی کنید. نشتی روغن در خطوط، اتصالات و پیستون برق را بررسی کنید.
حفاظ ها را تعویض کنید (در صورت نیاز تعمیر کنید).
تعیین کنید که آیا واحد پمپ نیاز به تمیز کردن عمومی توسط دیگران دارد یا خیر.

چک لیست 6 ماهه

محفظه یاتاقان را تا پایین شفت پر کنید و چندین دور با دست بچرخانید تا شفت و یاتاقان را با روغن بپوشانید. (ماشین کار نمی کند)
برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، یک پوشش سبک از محصول پیشگیری از زنگ زدگی را روی سطوح ماشینکاری شده در معرض دید قرار دهید.
اتصال گاورنر و میل سوپاپ را تمیز و تمیز کنید.
حرکت بیش از حد سرعت و اتصال بخار سوپاپ روی توربین هایی که کار نمی کنند.

فهرست چک سالانه

کوپلینگ دیسک را برای علائم سایش و ترک در لمینیت به طور کامل بررسی کنید. پیچ ها را سفت کنید.
با استفاده از نشانگر شماره گیری، تراز کوپلینگ را با تجهیزات متصل بررسی کنید. در صورت امکان از گیره های نشانگر کوپلینگ مخصوص استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که میزان رشد حرارتی صحیح است.
با استفاده از نشانگر بسته شده روی کوپلینگ، هر کوپلینگ را فشار داده و بلند کنید و به تغییر نشانگر شماره گیری توجه کنید. تعیین کنید که آیا انحراف برای این دستگاه طبیعی است یا خیر.
با استفاده از یک نشانگر، شناور محوری پمپ و محور محرک را به روشی مشابه بررسی کنید.
شیر نگهبان توربین را بردارید. تست خرید و تنظیم به تنظیمات مناسب.


میل سوپاپ و دریچه گاز و اتصالات آنها را از نظر سایش بررسی کنید. مکانیسم سرعت بیش از حد را برای سایش بررسی کنید. (توربین باید خاموش باشد).
پوشش مکانیکی گاورنر را بردارید و صندلی فلای بال، فنر، بلبرینگ و پیستون را از نظر سایش بررسی کنید.
جدا کردن از پمپ و توربین سرعت بالا. اطمینان حاصل کنید که شیر قطع توربین با دریچه تامین بخار (دریچه گاز) کاملا باز است. مقایسه سرعت حرکت با رکوردهای قبلی تنظیم مکانیسم سفر و تکرار روند. هنگام انجام تنظیمات، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
در جایی که فرآیند اجازه می دهد، توربین متصل به پمپ را آزمایش کنید. در مواقعی که امکان پذیر نیست، توربین را بدون اتصال به کار ببرید. با یک سرعت سنج – عملکرد و کنترل مناسب گاورنر را بررسی کنید. تعیین کنید که آیا شیرهای دستی (تقویت کننده) در صورت نیاز برای حمل بار کاملاً بسته هستند یا خیر. این بر اقتصاد بخار تأثیر می گذارد.

Leave a Comment