پمپ وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روغنی

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

وکیوم روغنی

پمپ وکیوم روتاری وین روغنی (پمپ وکیوم روغنی) | Oil Seal Rotary Vane Vacuum Pumps

هر دو پمپ از نوع دورانی بوده ولی در اولی از یک روتور و چند تیغه و دومی از یک پیستون استوانه‌ای شکل دوار استفاده می‌شود. عملکرد این دو پمپ مانند هم بوده با این تفاوت که در روتاری وین فاصله بین قطعات مکانیکی کمتر بوده و در نتیجه فشار نهایی وکیوم بیشتری دارد. این پمپ بصورت یک تا چند مرحله‌ای ساخته می‌شود. در روتاری وین خشک از تیغه های گرافیتی استفاده می‌شود. در صنایع دارویی و شیمیایی و مواردی که بخارات آب و روغن نباید در سیستم باشند از این پمپ استفاده می‌شود. فشار نهایی وکیوم روتاری خشک تا ۸۰ میلی بار می‌رسد. پمپ روتاری را می‌توان به عنوان پمپ پشتیبان برای پمپ های روتس، دیفیوژن و توربومولوکولار استفاده نمود و از ترکیب این پمپ با پمپ هایی نظیر روتس می‌توان به فشارهای پایین‌تری رسید.

Gas Ballast در پمپ‌های وکیوم روغنی یا Rotary Vane ( وکیوم روغنی )

قبل از توضیح در مورد گاز بالاست Gas Ballast لازم است مختصری در مورد خلاء و دلیل نیاز به ایجاد خلاء و سپس در مورد یکی از انواع پمپ‌های ایجاد کننده خلاء شرح دهیم‌.
لایه جو پیرامون زمین فشاری به سطح کلیه اجسام زمین وارد می‌کند که دانشمندان در گذشته دور مقدار آن را در سطح دریا آزاد یعنی محلی که ارتفاع ندارد انداره‌گیری و با واحدهای مختلفی مقدار آن را مشخص نموده اند، که عبارتند از: ۱۰۱۳ mbar یا ۷۶۰ mmHg.
در صنایع برای اکثر فرایند‌ها و یا تولیداتی همچون: شیمیایی، داروئی، الکترونیک، غذایی، لایه نشانی، نانوتکنولوژی، شتابگرها،هایتک…. این فشار جو باید به مقدار مشخصی کاهش یابد تا آن فرایند‌ها امکان پذیر گردد……
 

ویژگی های پمپ وکیوم روغنی

طراحی و ساخت در دو نوع  پمپ وکیوم روغنی یک مرحله ای و وکیوم روغنی  دو مرحله ای

بدون نیاز به روغن کاری
آب و هوای خروجی بدون روغن

صدای بسیار کم و بدون لرزش در پمپ های وکیوم روغنی

امکان ایجاد خلاء تا ۰٫۰۱ mbar مطلق (ترکیب پمپ وکیوم با نوع  Rotary Vane)
طراحی شده برای شرایط کاری مداوم و بدون توقف

استفاده از مکانیکال سیل در پمپ های وکیوم روغنی دو مرحله ای

عدم تماس قطعات داخلی پمپ و بالا بودن کارایی مکانیکی و طول عمر دستگاه در پمپ های وکیوم روغنی

 

موارد مصرف پمپ وکیوم روغنی

برای ایجاد خلاء در سیستم های تغلیظ، هواپراسیون و فیلتراسیون در صنعت قند
آبگیری از خمیر آزبست
سیستم ساکشن مرکزی در بیمارستانها
فیلتراسیون، فلوتاسیون، کنسانتره و ریخته گری در خلاء در صنعت فلزات و معادن
هوا گیری پمپ های با NPSH در آب و فاضلاب کم
تقطیر فراورده ها، فیلتراسیون، جایگزین اژکتور های بخار، ایجاد خلاء و هوا گیری در پروسه های مختلف در صنعت نفت و پتروشیمی کندانسور خلاء توربین های بخار و هوا گیری از آب در نیروگاه ها
 

طراحی و ساختمان پمپ وکیوم روغنی

پمپ های وکیوم روغنی از دو قسمت اصلی روتور (شفت و پروانه) و بدنه (سیلندر و سرسیلندرها) تشکیل شده است که در عین مکانیسم عمل ساده از کیفیت بهره وری بالائی بر خوردار می باشد.
جنس قطعات پمپ ها از کیفیت بالا و عملیات ماشینکاری آنها بر طبق استاندارد DIN و ISO با دقت های در حد صدم میلی متر صورت می گیرد که باعث حداقل نشت داخلی و افزایش راندمان دستگاه می گردد. روتور پمپ ها با تجهیزات کامپیوتری بالانس دینامیکی می شود که موجب حذف ارتعاشات دینامیکی می گردد.
هر دستگاه از لحاظ ظرفیت، فشار، میزان خلاء، توان مصرفی و راندمان های مختلف مورد آزمایش کامل قرار می گیرد و کلیه قطعات در مراحل اقلام ورودی، ماشینکاری، ساخت، مونتاژ و تحویل نهایی ۱۰۰% توسط بخش QC کارخانه کنترل می گردد.
 

مکانسیم عمل پمپ وکیوم روغنی

حرکت دورانی و خارج از مرکز پروانه حول محور پمپ در داخل سیلندر محتوی مایع سرویس که معمولاً آب می باشد (سیالات دیگر مانند روغن ها و سیالات Organic نیز میتوان استفاده کرد) سبب تشکیل رینگ مایع می گردد.
در جهت دوران با ورود و خروج مداوم پره ها در داخل مایع سرویس، حجم بسته فضای بین دو سر سیلندر، هر دو پره و جداره داخلی رینگ مایع در یک طرف افزایش می یابد (ناحیه مکش) و عمل مکش صورت می گیرد و در طرف دیگر کاهش یافته (ناحیه دهش) و عمل تراکم انجام می پذیرد .
عمل خنک کردن پمپ وکیوم روغنی بوسیله مایع سرویس انجام می گیرد و می توان از کندانس (Condensation) ذرات مایع همراه هوای خروجی و برگشت آن به پمپ نیز استفاده نمود که در نتیجه خنک شدن پمپ و تثبیت درجه حرارت عمل تراکم بصورت ایزوترمال (Iso-thermal) صورت می پذیرد.

[/av_textblock]

Leave a Comment