مرجع تخصصی آب و فاضلاب

 

 

مرجع تخصصی آب و فاضلاب

 

 

 

 

سوپر هواده يک نوع ديفيوزر هوادهي پيشرفته، پايدار و ويژه و در عين حال ساده در فرايند هوادهي لجن فعال و ديگر پروسسهاي هوازي تصفيه فاضلاب و يا اكسيژن رساني به آب بوده که فاقد هر گونه منفذ ريز و يا قسمت متحرک مي باشد. هوا توسط يك لوله استيل از پايين به داخل سيلندري دميده مي شود. هوا هنگام حركت به سمت بالا به صورتAirlift آب زيادي را همراه خود حركت مي دهد. جريان دوفازي آب و هوا با سرعت بالا دور توربين ثابت حركت دوار گرفته و در قسمت بالاتر با برخورد با زائده هاي تعبيه شده، حبابها خرد و ريز مي گردد. توربولانس شديد سوپرهواده باعث نازك شدن لايه مرزي روي حباب هوا كه گلوگاه انتقال اكسيژن است، مي شود كه باعث افزايش شديد راندمان است. سوپرهواده به علت نداشتن منافذ ريز، افت فشار كمي ايجاد كرده كه بسيار ناچيز بوده و هميشه ثابت  مي ماند  برخلاف ديفيوزرهاي ديگر كه به مرور زمان و بر اثر گرفتگي افت فشار در آنها بالاتر مي رود.
يكي از خواص بزرگ سوپرهواده اين است كه به صورت يكنواخت و دائمي كار مي كند و برخلاف ديفيوزرهاي ديگر، سرويس و نگهداري يا تعويض ندارد. تعويض ديفيوزرها علاوه بر تحميل هزينه سنگين، نيازمند به توقف هوادهي و وقفه در كار تصفيه است.
توربولانس ايجاد شده توسط سوپرهواده علاوه بر فراهم آوردن اختلاط كامل و افزايش راندمان انتقال اكسيژن، با شكستن فلاكها و رساندن سريعتر اكسيژن و مواد آلي و مغذي به توده زيستي باعث افزايش راندمان تصفيه مي شود.به همين خاطر ضريب α كه نسبت آب KL به فاضلاب KL است و در هواده ها تا پايين تر از يك  مي باشد، در سوپرهواده بالاتر از يك مي باشد. يعني در فاضلاب به خاطر توربلانس و افزايش مصرف اكسيژن توسط توده زيستي ضريب انتقال اكسيژن بيشتر از آب خالص و يا آب شير مي باشد.
سوپر هواده
مزايا:
1-کاهش قابل ملاحظه هزينه هاي مصرف انرژي الکتريکي
مقاومت تهويه اي هواده به علت نوع ساختار آن بسيار اندک مي باشد و در صورت بهره برداري طولاني مدت از اين هواده مقاومت تهويه اي آن افزايش نمي يابد و در نتيجه هزينه هاي مصرف برق در مقايسه با هر روش متعارف موجود ديگر حدود 30% کاهش مي يابد.
2-درصد جذب بالا و پايدار اکسيژن
نسبت جذب اکسيژن به صورت قابل توجهي پايدار است و داراي عملکرد بسيار عالي و بازده مطلوب ميباشد حتي در شرايط بهره برداري طولاني مدت جذب اکسيژن معادل (5/10 در صد در عمق 5 متري ) اندازه گيري شده است.
3-عدم نياز به تعويض، نگهداري و توقف عمليات
سوپر هواده به خاطر ساختارش هرگز دچار گرفتگي نمي گردد. بنا بر اين روش هاي نگهداري از قبيل شستشو  با جريان تند آب ضرورتي نمي يابد و علاوه بر اين لجن نيز در کف مخزن انباشته نمي گردد . سوپر هواده با دارا بودن يک نيروي متلاطم کننده قدرتمند شرايط را براي سيرکولاسيون کامل جريان بين لايه هاي پائيني و بالائي اب ميسر مي سازد. تعميرات ديفيوزرها نيازمند ايست عمليات هوادهي است ولي با استفاده از سوپرهواده نيازي به سرويس و نگهداري نمي باشد. علاوه براين سوپرهواده هيچ قسمت متحركي ندارد كه فرسايش يابد. عمر ديفيوزرهاي حباب ريز معمولا مشخص مي باشد ولي سوپرهواده در طول عمر تصفيه خانه احتياجي به تعويض ندارد.
4-توليد كمتر لجن
سوپرهواده با اختلاط شديد و بالا بردن راندمان تصفيه باعث تصفيه بهتر و توليد لجن كمتر مي گردد.
5-بدون دردسر و زحمت
در بهره برداري از سوپر هواده گرفتگي و تجمع لجن در کف مخزن ايجاد نمي گردد و بنا براين علتي براي نگراني ازاين بابت وجود ندارد و در نتيجه هزينه هاي نگهداري آن نيز حداقل مي باشد .
سوپر هواده از يک قسمت اصلي و پوشش مربوطه تشکيل شده است ، که قسمت اصلي شامل محفظه پره هاي هدايت کننده و محفظه برنده جريان
( Current Cutter ) مي باشد.
6-مقاومت به خورندگي
قسمت هاي فلزي سوپرهواده از استيل ضدزنگ و قسمت هاي پلاستيكي از پلي اتيلن و يا پلي كربنات ساخته شده كه خورده نمي شود.
برخي کاربردهاي سوپر هوادهي:
1- تصفيه فاضلاب به روش لجن فعال، بيوفيلتر مستغرق، تصفيه دوزيستي و انواع هوادهي
2- حذف مشكل هوادهي سيستم هاي موجود
3- ارتقاء ظرفيت و بهبود وضعيت تصفيه خانه هاي فاضلاب صنعتي و شهري
4- حذف گازهاي فرار از فاضلاب مانند آمونياک ، سولفيد هيدوژن و تري هالومتانها
5- نصب در بايوراکتورها به منظور اکسايش ، اکسيژن زدائي ، خنثي سازي يا تسريع واکنش
6- افزايش بازده تجهيزات الکتريکي موجود
7- زلال سازي آب مخازن ذخيره
8- تلاطم و اختلاط مواد سيال موجود در لايه هاي بالائي و پائيني بر که ها ، درياچه ها و غيره
9- کشت ميکروارگانيسمها در آب با استفاده همزمان از سوپر هواده و مخلوط کن
10-  تلاطم و اختلاط مواد در صنايع الکل سازي و غيره
11- تلاطم و اختلاط رسوبات در حوضچه هاي ته نشيني تصفيه خانه هاي فاضلاب
12-  ازن زني آب شرب و يا پساب تصفيه شده
13-پرورش ماهي و ميگو  اكسيژن رساني و حذف  CO2
14- هوادهي و اختلاط درياچه ها، بركه ها و رودخانه ها
15- Gas Stripping در عمليات صنعتي
16- حذف نيتروژن پس از دنيتريفيكاسيون
17-   اصلاح PH با حذف   CO2
سوپر هواده یک نوع دیفیوزر هوادهی پیشرفته، پایدار ، ویژه و در عین حال ساده در فرایند هوادهی لجن فعال و دیگر پروسس های هوازی تصفیه فاضلاب و یا اکسیژن رسانی به آب بوده که فاقد هر گونه منفذ ریز و یا قسمت متحرک می باشد.
روش کار این هواده به گونه ای است که عمده مشگلات مربوط به دیفیوزرهای دیگر را مرتفع می سازد.
 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment