هفت قانون طلایی تعمیر و نگهداری پمپ های وکیوم (خلا ء):

هفت قانون طلایی تعمیر و نگهداری پمپ های وکیوم (خلا ء):
پمپ های وکیوم (خلا)   ابزارکار آزمایشگاهی هستند و شرایط لازم برای اجرای بسیاری از برنامه های آزمایشگاهی را فراهم می کنند. متأسفانه ، پمپ ها ی وکیوم نیز در معرض بخارات شیمیایی اسیدی یا آلی قرار دارند که می توانند برخی از مسائل مربوط به نگهداری واقعی را ایجاد کنند.
به خصوص با پمپ های وکیوم پره ای  روتاری با سیل روغن ، قرار گرفتن روغن در برابر بخارات شیمیایی می تواند باعث از بین خرابی روغن میشود تا روغن کاری اصلی خود را انجام ندهد.
برای محافظت از پمپ وکیوم به تعویض منظم روغن نیاز است. فراتر از تعویض منظم روغن ، چه کاری می توانید انجام دهید تا پمپ خلاء  آزمایشگاه خود برای سالها به طور قابل اعتماد کار کند؟
راه حل های نگهداری پمپ وکیوم: هفت قانون طلایی نگهداری پمپ خلا را دنبال کنید ، و می توانید قطع خدمات را کاهش دهید و به پمپ خود کمک کنید تا طولانی مدت دوام بیاورد.
قانون 1: دفترچه راهنمای پمپ وکیوم  را بخوانید و روغن را مرتباً چک کنید. کتابچه راهنما پیدا نمی کنید؟ کتابچه های راهنمای اکثر سازندگان به صورت آنلاین در دسترس هستند. کتابچه راهنما را بارگیری کنید و برای توصیه های عملکرد و خدمات آن را مرور کنید. سپس روغن را طبق برنامه تولید یا اگر کثیف به نظر می رسد یا بوی بد می دهد تعویض کنید
. قانون 2: پمپ وکیوم را با ورودی بسته روشن کنید با روشن کردن پمپ وکیومبه مدت 30-20 دقیقه با ورودی مسدود شده قبل از اتصال به مدار مصرف ، بخارهای کمتری در روغن پمپ متراکم می شوند.
بعد از گرم شدن پمپ وکیوم به مدت 20 دقیقه ، یک شیر دستی یا گاز بالاست را با نگه دارید
قانون 3: هرگز خروجی پمپ وکیوم را مسدود نکنید.
مسدود شدن خروجی پمپ وکیوم ، در بهترین حالت ، باعث توقف پمپ وکیوم می شود.
در بدترین حالت ، ممکن است شرایط فشار مثبت بیش از حد در پمپ باعث از ایجاد نشتی در اطراف شیشه روغن شود ، در نتیجه باعث نشت و نیاز به تعمیر می شود.
قانون 4: برای محافظت از پمپ وکیوم در برابر بخارات خورنده ، از یک دام سرد ورودی استفاده کنید. دام سرد در ورودی هم از پمپ وکیوم در برابر بخارات خورنده محافظت می کند و هم از بخار پمپ می کاهد ، بنابراین عملکرد آن موثرتر است. اطمینان حاصل کنید که برای حلالها به اندازه کافی سرد است ، از نیتروژن مایع برای مثال برای حلالهای بسیار فرار استفاده کنید.
قانون 5: هنگام کار با بخارهای چگالنده از بالاست گاز (تصفیه مداوم) استفاده کنید.
گاز بالاست روی پمپ خلا از هوا برای تقویت میعانات  یا تبخیر بخارات مخلوط شده با روغن از طریق دهانه خروجی استفاده میشود و برخی از بخارات را از روغن چدا می کند.
پمپ وکیوم با کاربردهایی با بخارات  و گازهای خورنده ،از وکیوم پمپ  پمپ ترکیبی (وکیوم روتاری چرخشی / پمپ دیافراگمی) وکیوم روغنی سیستم در خلا نگه می دارد ، بخارها و گازهای تهاجمی را به طور مداوم از روغن پمپ وکیوم تخلیه می کند ، باعث کاهش خوردگی و افزایش فواصل تعویض روغن می شود.
قانون 6: با فیلتر ورودی از پمپ وکیومدر برابر ذرات محافظت کنید از جداکننده ورودی استفاده کنید تا ذرات ساینده را از روغن پمپ و مکانیسم چرخش دور نگه دارید.
با مالیدن کمی روغن بین انگشتان خود از نظر ذرات آزمایش کنید. برای افزایش طول عمر روغن وکیوم، یک فیلتر روغن درون خطی را در نظر بگیرید.
قانون 7: پس از استفاده از پمپ وکیوم برای پاکسازی حلالها از روغن استفاده کنید. پس از اتمام کار با پمپ وکیوم ، ورودی پمپ وکیوم را مسدود کنید ،
گاز بالاست را باز کنید و قبل از خاموش شدن پمپ وکیوم ، برای چند دقیقه وکیوم کارکنید. با کارکردن پمپ وکیوم در نزدیکی سطح خلا نهایی اما با جریان هوای خوب ، می توان بسیاری از حلالهای محلول در روغن را تصفیه کرد ، که باعث کاهش خوردگی داخلی هنگام خاموش شدن می شود.

Leave a Comment