تعمیر پمپ موتورخانه

تعمیر پمپ موتورخانه

تعمیر پمپ موتورخانه

تقریباً تمام ماشین آلات و عملیات اصلی در کشتی ها توسط پمپ ها پشتیبانی می شوند. در واقع هیچ یک از ماشین آلات اصلی مانند موتور اصلی یا دیگ بخار نمی توانند بدون کمک پمپ کار کنند. از تامین سوخت موتور گرفته تا تخلیه محموله به بنادر، هر روشی توسط نوع خاصی از پمپ پشتیبانی می شود.

اگر شما یک مهندس کار بر روی کشتی هستید، درک پمپ ها برای انجام وظایف خود در کشتی ها اجتناب ناپذیر است. دانستن مشکلات رایج در پمپ ها و علائم آنها برای متخصصان دریانوردی که می خواهند عملیات حمل و نقل در موتورخانه روان و ایمن باشد، بسیار مهم است.
در زیر 10 نکته کاربردی ذکر شده است که به مهندسان کمک می کند تا پمپ های روی کشتی ها را درک کنند و مشکلات مربوط به آنها را عیب یابی کنند.

1. دما – هنگام دور زدن موتورخانه، دمای موتور را بررسی کنید (با تفنگ حرارتی یا با لمس موتور با دست). هر گونه ناهنجاری یا افزایش دما نشان دهنده مشکل در مجموعه پمپ-موتور است.

2. جریان – آمپر موتور پمپ را به طور منظم کنترل کنید. هر گونه تغییر یا تغییر غیر طبیعی در جریان نشان دهنده نوعی مشکل در پمپ ها است.

3. لرزش – نظارت مداوم بر ارتعاشات پمپ نیز بسیار مهم است. هر گونه افزایش ناگهانی یا تدریجی در ارتعاشات نشان دهنده یکی یا همه اینها است – شل شدن پایه، اتصال شل، ناهماهنگی، فرسودگی یاتاقان شفت و غیره.
4. صدا – نظارت منظم بر صدای پمپ به دریانوردان کمک می کند تا صدای عادی کار پمپ را تشخیص دهند و همچنین به درک مشکل از هرگونه تغییر در صدای معمول کمک می کند.

5. فشار – وظیفه اصلی پمپ ها تامین/انتقال مایعات یا نیمه مایعات با فشار است. اطمینان حاصل کنید که فشار نامی همیشه حفظ می شود. در صورت کاهش فشار، پمپ و عملکرد قطعات مرتبط (فیلترها، شیرها و غیره) را بررسی کنید.

6. ساعات کار: هر بخش مکانیکی دارای ساعات کار محدودی است. پس از اتمام ساعت کار قسمت پمپ، باید آن را تجدید کرد. ساعات کار قطعات پمپ را به درستی یادداشت کنید و هر زمان که لازم بود بدون نقص آنها را تغییر دهید.
7. تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده: سیستم نگهداری برنامه ریزی شده (PMS) پمپ باید دنبال شود و تعمیرات اساسی پمپ ها در فواصل زمانی معین همانطور که گفته شد انجام شود.

8. بسته بندی گلند و مهر و موم: اطمینان حاصل کنید که بسته بندی گلند و مهر و موم مکانیکی پمپ ها در شرایط مناسب هستند. هر گونه نشتی در آنها باید بلافاصله برای اطمینان از عملکرد صحیح رسیدگی شود.

9. شرایط موتور/پرایم موور: پمپ توسط یک موتور الکتریکی یا یک موتور محرک اصلی به حرکت در می آید. مطمئن شوید که موتور پرایم موور در شرایط کاری مناسب قرار دارد یا سیم پیچ موتور و عایق آن و غیره همیشه در وضعیت خوبی قرار دارند.

10. روش صحیح عملیات: چندین نوع پمپ مختلف در موتورخانه کشتی وجود دارد که نیاز به رویکرد عملیاتی خاصی دارد. اطمینان حاصل کنید که توالی عملکرد صحیح برای انواع مختلف پمپ ها را می دانید. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای نهایی رویه‌های عملیاتی برای ماشین‌های موتورخانه را بررسی کنید.
پمپ موتورخانه فقط نام این پمپ های دریایی است که در داخل موتورخانه قرار دارد. به اختصار پمپ ER نیز نامیده می شود. این پمپ های موتورخانه می توانند در انواع و محدوده های بسیار وسیعی باشند. به عنوان مثال، آنها می توانند پمپ های گریز از مرکز، چرخ دنده، پیچ یا سایر پمپ های دریایی باشند. یا می توانند برای پمپ آب دریایی، پمپ آب، پمپ لجن، پمپ روغن و غیره باشند. در واقع پمپ موتورخانه بیشتر انواع پمپ های دریایی را پوشش می دهد.
آبگرفتگی موتورخانه همانطور که از نامش پیداست به معنی پر شدن فضای موتورخانه با آب است. آبگرفتگی موتورخانه می تواند بر یکپارچگی آب کشتی تأثیر بگذارد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی آبگرفتگی موتورخانه می پردازیم که در صورت آبگرفتگی موتورخانه چه باید کرد.

آبگرفتگی موتورخانه عمدتاً به سه دلیل ممکن است رخ دهد:

1) نشت از تجهیزات و سیستم

آبگرفتگی موتورخانه می تواند به دلیل نشتی در فضای موتورخانه از ماشین آلات یا سیستم دریا یا آب شیرین رخ دهد. نشتی ها به طور کلی می تواند از پمپ های بزرگ آب دریا، از آب دریا یا خنک کننده آب شیرین، نشت از سیستم آب تغذیه دیگ بخار و غیره باشد.
این نشتی همچنین می تواند از هر یک از خطوط لوله آب شیرین یا دریا رخ دهد که در نتیجه آب زیادی وارد فضای موتورخانه می شود. نشت هر مخزن آب بالاست در دو کف موتورخانه، نشتی از منهول یا ترک در مخزن آب نیز می تواند منجر به آبگرفتگی موتورخانه شود.
لوله کشی آب دریا یا آب شیرین و سیستم موتورخانه از نظر اندازه بزرگ است و در نتیجه امکان نشتی زیادی را در خود دارد.

در چنین مواقعی باید اقدام کرد

تعمیر پمپ موتورخانه

فراخوان حداکثر نیروی انسانی برای مقابله با این وضعیت.
هر چه زودتر عیب را پیدا کنید بهتر است.
سیستم سیرکولاسیون دیگر را راه اندازی کنید و پمپ، لوله، کولر و غیره که نشتی دارد را جدا کنید.
دریچه های ورودی و خروجی سیستم آسیب دیده را ببندید تا نشت متوقف شود.
در مورد نشت به مهندس ارشد اطلاع دهید و دستورات او را دنبال کنید.
یک اخطار یا پلاکارد در مورد نشتی تجهیزات یا سیستم قرار دهید و تا زمان انجام تعمیرات، شکن را خاموش کنید.
در صورت نشتی مخزن، شروع به انتقال محتوای اضافی از آن مخزن به مخزن دیگر کنید و سعی کنید تا حد امکان آن را به حداقل برسانید.
تا زمانی که جعبه سیمانی یا جوشکاری صورت نگرفته یا تعمیری انجام نشده است از مخزن استفاده نکنید.

2) در صورت نشتی از شیر اوربورد

اگر نشتی بعد از دریچه است و اگر شیر نگه داشته است، دریچه را ببندید اگر سیستم درگیر در آن شیر اجازه عملکرد عادی کشتی با دریچه بسته را می دهد.
اگر دریچه نگه ندارد، نشت را شناسایی کنید. ممکن است از غده ساقه دریچه یا مفصل فلنج باشد. سعی کنید نشتی را تعمیر کنید.
اگر می توان سیستم آن شیر را بدون ایجاد اختلال در عملکرد عادی کشتی جدا کرد، یک خالی در شیر قرار دهید.
اگر تعمیر موقتی است، پس از رسیدن کشتی به بندر، با غواصان تماس بگیرید تا دهانه شیر را از بیرون خالی کرده و تعمیر دائمی را انجام دهند.

3) سیل به دلیل ترک در بدنه یا سوراخ کوچک در بدنه

در این صورت به محض اینکه نشتی را پیدا کردید از نزدیکترین ایالت ساحلی کمک بگیرید زیرا اگر نشتی بیشتر باشد پایداری کشتی تحت تاثیر قرار می گیرد.
به هر طریقی باید نشت را به حداقل رساند و در نهایت متوقف کرد.
اگر نشتی به اندازه کافی بزرگ نباشد، باید جعبه سیمانی را به جای نشتی قرار داده و بر اساس آن تعمیرات انجام شود.
در صورت نشتی در اثر آسیب ناشی از هر گونه حادثه مانند برخورد یا زمین، کار زیادی نمی توان انجام داد زیرا دهانه دیوار بزرگ است و امکان جلوگیری از نشتی وجود ندارد. در چنین مواردی، ناخدا باید تصمیم بگیرد که آیا کشتی مکان امنی برای اقامت است یا خیر و تصمیم برای رها کردن کشتی باید اتخاذ شود.
در صورت اعلام سیگنال ترک کشتی، خدمه باید به قایق نجات مربوطه خود بروند و عملیات رها کردن کشتی انجام شود.

اطلاع از پمپ وکیوم های آبی کلیک کنید.

Leave a Comment