روتس بلوئر(Roots blower)

دمنده های ریشه معمولاً در مواردی استفاده می شوند که حجم زیادی از هوا باید در یک اختلاف فشار نسبتاً کوچک منتقل شود. این شامل برنامه های خلاء کم است ، با دمنده Roots به تنهایی یا در ترکیب با پمپ های دیگر به عنوان بخشی از یک سیستم خلاء بالا.

“Roots Blower” چیست؟

پمپ دمنده ریشه یک پمپ لوبی دوار با جابجایی مثبت است که با پمپاژ سیال با یک جفت لوب مشبک عمل می کند که بی شباهت به مجموعه ای از چرخ دنده های کشیده است. سپس مایع در جیب های اطراف لوب ها به دام افتاده و از سمت ورودی به اگزوز منتقل می شود.

چرا به دمنده لوب چرخشی “ریشه دمنده” می گویند؟
دمنده لوب دوار مثبت در دهه 1850 توسط برادران فرانسیس و فیلاندر روتس طراحی شد. بعداً در سال 1860 توسط برادران به ثبت رسید و نام Roots به نام طرح تبدیل شد.

اصل اساسی “Roots Blower” چیست؟

اصل دمنده ریشه شامل موارد زیر است: فرآیند با جریان یافتن هوا از درگاه ورودی به محفظه المنت شروع می شود. چرخش زمان‌بندی شده روتورها در مقابل دیوار محفظه، به اصطلاح «جهت جریان هوا» را ایجاد می‌کند. در این نقطه هنوز فشار اتمسفر در این اتاقک ها وجود دارد.

به محض اینکه لوب اول از دهانه به سمت فشار عبور کرد، فشار سیستم تنظیم می شود. به این حالت فشرده سازی ایزوکوریک می گویند. روتورها یکدیگر را به داخل آب بندی می کنند که از تغییر فشار جلوگیری می کند.

“Roots Blower” چگونه کار می کند؟

یک دمنده Roots با استفاده از اصل فشرده سازی ایزوکوریک، که به عنوان فشرده سازی خارجی نیز شناخته می شود، کار می کند. افزایش فشار با انتقال متناوب یک محیط گازی (به عنوان مثال هوای اتمسفر) به یک سیستم به دست می آید.

با فشار دادن محیط از شرایط جوی به سیستمی با مقاومت معین (به عنوان مثال ستون آب، شبکه توزیع)، افزایش فشار مربوطه حاصل می شود. دمنده ریشه در یک سطح خروجی کنترل شده برای غلبه بر این مقاومت کار می کند.

Robuschi “Roots Blower”; RBS نامیده می شود و از سه روتور لوب مزدوج تشکیل شده است که در داخل یک محفظه از پیش ماشینکاری شده می چرخند. محفظه توسط روتورهای دوار مهر و موم می شود و روتورها با استفاده از نسبت دنده زمان بندی 1:1 در انتهای شفت ها همگام می شوند.
یاتاقان ها در خارج از محفظه فشرده سازی با یک سیستم روغن کاری شده قرار می گیرند. محورهای محرک دارای مهر و موم های روغنی به سبک هزارتویی هستند که به دلیل هزارتوی شیارهایی که روغن باید از آن عبور کند، به این نام خوانده می شود. سیستم روانکاری اسپلش از غبار ریز روغن برای روانکاری استفاده می کند.

شکل پروانه بر حسب هدف از نظر تعداد لوب ها، دو لوب یا سه لوب متفاوت است. اندازه سوراخ موجود از 20 آمپر تا 700 آمپر است.
دمنده های Taiko Kikai برای برآورده کردن نیازهای منحصر به فرد مشتریان ساخته شده اند. این امر دمنده های Taiko Kikai را قادر می سازد تا طیف گسترده ای از گازها را از هوا گرفته تا گازهای خاص را کنترل کنند.
دمنده های Taiko Kikai برای اهداف مختلفی از جمله تصفیه آب، انتقال پنوماتیک، گردش گاز و جداسازی گاز با PSA انتخاب می شوند.

شفت پروانه

نوک پروانه، به نام بالا، و محیط داخلی بدنه به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که با هم یک مهر و موم صورت را تشکیل دهند. این پله جریان‌هایی را تولید می‌کند که برخلاف جریان گاز می‌چرخند، که خلاف جهت چرخش روتور است تا میزان نشت داخلی را کاهش دهد. این به راندمان عملیاتی بالا و اثر صرفه جویی در انرژی دست می یابد.

سیل کردن شفت

شیارهای مدور زیادی به صورت عمودی نسبت به جریان گاز روی سطح شفت و سوراخ پوشش به صورت موازی تشکیل می شود. این پیکربندی باعث کاهش فشار زیادی در هنگام عبور گاز از شیارها می شود که حجم گاز را افزایش می دهد تا عملکرد آب بندی را فراهم کند.
سیل های ساخته شده از لاستیک که به گونه ای پیکربندی شده است که با تثبیت سوراخ آن به شفت و اجازه دادن به لبه آن بر روی سطح انتهایی هر قسمت ساکن، قابلیت آب بندی را فراهم کند.
شیارهای روغن متحدالمرکز هم در سطح بیرونی شفت و هم در سوراخ محفظه یاتاقان ایجاد می شود. این پیکربندی مقداری روغن روان کننده را در شیارها نگه می دارد تا یک اثر آب بندی ایجاد کند.
لاستیک نیتریل بوتادین (NBR) مهر و موم ساخته شده به گونه ای پیکربندی شده است که با سطح تماس کشویی خود، اثر آب بندی را ارائه دهد.
فیلم روغنی که بر روی قسمت کشویی تشکیل شده است، اصطکاک کم و سایش کوچک را به دست می آورد.
به طور گسترده قابل استفاده است و به دلیل قیمت پایین آن به راحتی در دسترس است.
حلقه مهر و موم دوار و حلقه مهر و موم استاتیک به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که روی یکدیگر لغزنده و اثر آب‌بندی را ارائه دهند.
مقدار نشتی بسیار کم
قابل استفاده حتی در شرایط سخت، از جمله دمای بالا، فشار بالا، سرعت بالا و دمای برودتی.
عمر طولانی به دلیل اصطکاک کم بر روی قطعات کشویی.
مهر و موم مکانیکی واحد در انتهای شفت،
مهر و موم مکانیکی دوتایی در انتهای شفت،
مهر و موم مکانیکی دوتایی روی هر جعبه پرکننده و/یا مهر و موم گاز خشک دوبل روی هر جعبه پرکن مطابق با مشخصات مورد نیاز انتخاب می شوند.

به طور کلی میتوان بیان نمود

دمنده Roots یک کمپرسور جابجایی بدون سوپاپ و بدون فشرده سازی داخلی است. هنگامی که محفظه فشرده سازی با درگاه خروجی تماس پیدا می کند، هوای فشرده از سمت فشار به داخل محفظه باز می گردد. متعاقبا، زمانی که حجم محفظه فشرده سازی با ادامه چرخش کاهش می یابد، فشرده سازی بیشتر صورت می گیرد. بر این اساس، فشرده سازی در برابر فشار متضاد کامل انجام می شود که منجر به راندمان کم و سطح نویز بالا می شود.

دو روتور ضد چرخش یکسان، معمولاً متقارن، در یک محفظه کار می کنند که با استفاده از مجموعه ای از چرخ دنده ها هماهنگ شده اند. دمنده ها معمولاً با هوا خنک و بدون روغن هستند. راندمان پایین آنها این دمنده ها را به کاربردهای فشار بسیار کم و فشرده سازی در یک مرحله محدود می کند، حتی اگر نسخه های دو و سه مرحله ای موجود باشد. دمنده های ریشه اغلب به عنوان پمپ خلاء و برای انتقال پنوماتیک استفاده می شوند.

مرکز تخصصی تعمیرات پمپ (MTTP) 

در زمینه تعمیر بلوئر های روتس فعالیت چشم گیری داشته و با انجام پروژهای متنوع صنعتی درصدد ارتقای سطح دانش خویش بوده است.

تعمیر پمپ وکیوم شیردوشی ، تعمیر پمپ وکیوم کاغذسازی ، تعمیر پمپ وکیوم فیلترسازی ، تعمیر پمپ وکیوم کشاورزی ، تعمیر پمپ وکیوم بسته بندی ، تعمیر پمپ وکیوم صنایع غذایی ، تعمیر پمپ وکیوم صنایع چوبی ، تعمیر پمپ وکیوم صنایع نفت و گاز ، تعمیر پمپ وکیوم صنایع قندوشکر ، تعمیر پمپ وکیوم صنایع فولاد ، تعمیر پمپ وکیوم جابجایی قطعات ، تعمیر پمپ وکیوم فرمینگ ، تعمیر پمپ وکیوم انتقال مواد ، تعمیر پمپ وکیوم پالما ، تعمیر پمپ وکیوم جی بی ، تعمیر پمپ وکیوم سیلیکون ، تعمیر پمپ وکیوم هالوژن ، تعمیر مخزن وکیوم ، تعمیر مخزن خلاء ،  تعمیر پمپ وکیوم تک فاز ، تعمیر پمپ وکیوم سه فاز ، تعمیر پمپ وکیوم سوپاپ دار ، تعمیر پمپ وکیوم کوچک ، تعمیر پمپ وکیوم بزرگ ، تعمیر پمپ وکیوم ساکشن مرکزی ، تعمیر پمپ وکیوم کره ای ، تعمیر پمپ وکیوم قوی ، تعمیر پمپ وکیوم نیمه استیل ، تعمیر پمپ وکیوم بوش ، تعمیر پمپ وکیوم busch ، تعمیر پمپ وکیوم زبرا ، تعمیر پمپ وکیوم zebra ، تعمیر پمپ وکیوم آلمانی ، تعمیر پمپ وکیوم لیبولد ، تعمیر پمپ وکیوم ایتالیایی ، تعمیر پمپ وکیوم ادواردز ، تعمیر پمپ وکیوم بکر ، تعمیر پمپ وکیوم ووسونگ