تعمیرات و عیب یابی پمپ روتس بلوئر

تعمیر پمپ بلوئر

02166791775

02166791776

با بهره گیری از کارشناسان فنی و با تجربه در زمینه سرویس و تعمیرات روتس بلوئر و همچنین با داشتن کارگاهی مجهز توانسته در تعمیر و سرویس پمپ هواده بلوئر عمکرد مناسبی داشته باشد و با ارائه گارانتی 18 ماهه و خدمات 10 ساله پس از تعمیر بلوئر خود را با سایرین متمایز کرده است. امروزه با افزایش قیمت پمپ های مکنده و دمنده روتس به دلیل وارداتی بودن آنها سرویس و تعمیر بلوئر هایی که دچار نقص فنی شده است به صرفه تر و اقتصادی تر می باشد به شرطی که تعمیرات و سرویس های مربوطه استاندارد و قطعات تعویضی با کیفیتی استفاده شود که  در زمینه سرویس و تعمیرات روتس بلوئر به این نکات مهم توجه خاصی دارد به همین دلیل رضایت مشتریان عزیز رو به همراه داشته است.

تعمیرات و عیب یابی پمپ روتس بلوئر

پمپ هواده روتس یا پمپ روتس بلوئر از پمپ های با کیفیت و پر کاربرد در صنعت می باشد، از قابلیت های مهم روتس بلوئر می توان کاربرد آن در دو حالت دمنده و مکنده و کار کرد به صورت خشک (Oil Free) اشاره کرد پمپ هواده روتس بلوئر توانایی تامین دبی 10 الی 9000 مترمکعب بر ساعت در فشار های نقطه ای 50 الی 1000 میلی بار را دارا می باشد. این ظرفیت و فشار باعث شده این پمپ دمنده و مکنده بسیار کاربردی و به نوعی خاص نام برده شود.

پمپ روتس بلوئر از یک پوسته دو جعبه دنده و دو روتور تشکیل شده است که قسمت های اصلی بلوئر هوا می باشد، که با چرخش روتور ها داخل پوسته هوا از یه سمت پمپ روتس مکیده می شود و از طرف دیگر تحت فشار تخلیه می شود تا عمل هوادهی صورت گیرد با ایجاد کمی تغییر در ظاهر شاسی این پمپ دمنده می توان از قابلیت مکش هوا این دستگاه استفاده کرد. ظرفیت دبی تولیدی این روتس وکیوم 10 الی 9000 مترمکعب بر ساعت و ظرفیت فشار آن منفی 50 الی 500 میلی بار می باشد. جهت بالا بردن راندمان روتس بلوئر با روتس وکیوم باید به نکاتی از قبیل چک کردن و کنترل دمای پمپ، تعویض به موقع روغن پمپ، تعویض فیلتر های آن در زمان مناسب و معین شده و همچنین سرویس بلوئر توسط نفر فنی در زمان معین شده توجه داشته باشیم.

تعمیر پمپ روتس بلوئر

نکاتی که باعث می شود بلوئر عمر بالاتری داشته باشد به شرح زیر می باشد:

  1. کنترل مرتب گیج روغن که در دو طرف واحد هواساز بلوئر قرار دارد.
  2. تعویض روغن در زمان معین شده که معمولا بعد گذشت 1100 الی 1500 ساعت از کارکرد پمپ هواده روتس روغن باید تعویض شود که با توجه به شرایط کاری پمپ هواده ممکن است این زمان ذکر شده تغییر کند.
  3. کنترل دمای روتس بلوئر که توسط تجهیزاتی مانند ترموکویل و کندانسور صورت می گیرد از موارد مهم نگهداری بلوئر می باشد دما خروجی پمپ در شرایط کاری عادی 100 درجه سانتیگراد می باشد و از دلایلی که باعث بالا رفتن دمای بلوئر می شود می توان به تغییر موقعیت روتور ها نسبت به پوسته که باعث اصطحکاک می شود و همچنین خرابی بلبرینگ ها، چرخدنده ها، کم بودن روغن و زیاد بودن هوای خروجی بلوئر نسبت به نیاز سیستم مربوطه اشاره کرد.
  4. لرزش بیش از اندازه پمپ دمنده و مکنده روتس بسیار مهم می باشد که در صورت مشاهده باید دستگاه خاموش شود و نکاتی مانند بالانس نبودن محور ها، خرابی بلبرینگ ها و نصب نادرست دستگاه کنترل شود.

تعمیرات و عیب یابی پمپ روتس بلوئر

در تعمیرات و سرویس بلوئر قطعاتی مانند چرخدنده ها، بلبرینگ ها، کاسه نمد ها، اورینگ ها، بوش کاسه نمد، بوش رینگ، کاسه رینگ، روغن بلوئر و غیره تعویض می گردد و عملیات فنی و تخصصی مانند سنگ زدن روتور ها، تست و تایم قطعات اصلی، تنظیم فاصله میلیمتری مابین روتور ها، جا زدن چرخدنده ها روی شافت روتور ها و غیره اشاره کرد که توسط نفرات فنی و خبره در تعمیر و سرویس بلوئر شرکت وکیوم اسیا صورت می گیرد.

عیب یابی پمپ روتس بلوئر

توانایی سرویس و تعمیرات انواع روتس بلوئر های دو لوب و سه لوب در برند های مختلف را دارا می باشد که به شرح زیر می باشد:

تعمیرات پمپ بلوئر

به دلیل داشتن دانش فنی قابل توجه در صنعت پمپ های هواده فروش و همچین تعمیر بلوئر توانایی ارائه روتس بلوئر های استوک و یا کارکرده با تضمین سلامت و کیفیت دستگاه و گارانتی 18 ماهه و خدمات 10 ساله می باشد بلوئر های کار کرده و استوک هایپر صنعت فامکو از برند های معتبر روز دنیا مانند AERZEN آلمان، ROBUSCHI ایتالیا، LONGTECH تایوان و سایر برند های معتبر می باشد.

نکات و اقدامات مورد نیاز جهت راه اندازی پکیج بلوئر

زمانی که بخواهیم یک پمپ بلوئر رو برای اولین بار راه اندازی و استارت کنیم یا اینکه بلوئر جهت تعمیر از شاسی جدا شده و پس از تعمیر مجددا نصب شده است مراحل کاربردی و مهم به شرح ذیل رو می بایست رعایت کنیم:

  1. سایلنسر و یا محفظه ورودی هوا و محفظه خروجی هوا یا اگزوز بلوئر و تمامی راه های لوله کشی و اتصالات بلوئر جهت خالی بودن از هرگونه اشیاء خارجی بررسی شود و در صورت مشاهده اقدام به تمیز کاری گردد.
  2. بلوئر و الکتروموتور باید به موازات یکدیگر مطابق دستور العمل های ذکر شده قرار بگیرند و نیروی کشش تسمه یا تسمه ها نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد در صورتی که کشش تسمه استاندارد نباشد و یا بلوئر و الکتروموتور در موازات یکدیگر نباشد باعث معیوب شدن بلبرینگها و کوپلینگها می شود.
  3. از روغن با کیفیت و مناسب پمپ بلوئر استفاده شود و میزان روغن گیربکس توسط گیج روغن که در دو طرف پمپ هواده قرار دارد چک شود زیرا روغن بیش از نیاز دستگاه باعث می شود حرارت و میزان صدا پمپ هواده بالا برود و موجب خرابی می شود و همچنین روغن کم تر از نیاز دستگاه باعث پایین آمدن عمر کاری بلبرینگها و دنده ها می شود.
  4. برای اطمینان از نبود اشکال در چرخش روتور ها به وسیله دست شافت بیرونی را بچرخانید در صورتی که روتور ها به آسانی و بدون گیر نچرخیدند عیب را بر طرف کنید.
  5. با استارت دو الی سه دفعه الکتروموتور کوپل شده به بلوئر و سریع خاموش کردن آن از به آسانی چرخیدن روتور ها اطمینان حاصل کنید.
  6. به مدت 15 دقیقه بلوئر را بدون فشار و بار روشن کنید و میزان حرارت محفظه بلبرینگها و سیلندر را چک کنید در صورتی که میزان حرارت غیر عادی بود بررسی کرده و عیب را برطرف کنید.
  7. روتس بلوئر را زیر فشار و بار برده و در مدت زمان معین شده ای این فشار را بیشتر کنید به طور مثال در زمان سی دقیقه در یک ساعت و سپس روتس بلوئر را در فشار مورد نیاز قرار دهید و کل قسمت های پکیج بلوئر رو بررسی کنید.
  8. سعی کنید تمامی بررسی ها رفع ایراد ها در همان روز اول کارکرد بلوئر باشد.
  9. اگر در کارکرد بلوئر مشکلی مشاهده کردید هرچه سریع تر دستگاه را خاموش کنید و ایراد را برطرف کنید.

تعمیر پمپ blower
روش های تعمیر و عیب یابی پمپ روتس بلوئر

1_ سرعت بلوئر کم است علت این مشکل چیست؟

  • شل بودن تسمه و لغزش آن نسبت به پولی باعث کم شدن سرعت بلوئر می شود می بایست نیروی کشش تسمه را تنظیم کنیم سپس سرعت بلوئر را اندازه گیری کرده و با نمودار های ذکر شده داخل کاتالوگ دستگاه برابر سازی کنید.

2_ فشار بلوئر بیش از حد پایین است علت این مشکل چیست؟

  • مکش هوای ایجاده شده در ورودی دستگاه بلوئر و سایلنسر خروجی دستگاه رو چک کنید و مطمئن شوید که شیر های حفاظتی به درستی نصب شده و کار می کند.

3_  ظرفیت هوادهی کم است علت این مشکل چیست؟

  • در مسیر اتصالات و لوله کشی فیلتر شیر تخلیه و جدا کننده گرفتگی وجود دارد و یا ممکن است قسمتی از پکیج بلوئر دچار نشتی شده باشد که باید کنترل شده و مشکل حل شود.

4_  استهلاک بلوئر زیاد است علت این مشکل چیست؟

  • استهلاک زود تر از موعد برای پمپ بلوئر به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن بوجود آمدن لقی و سایش داخل پمپ بلوئر است که باید هرچه سریع تر مشکل بوجود آمده حل شود.

5_ قدرت مصرفی بلوئر زیاد است علت این مشکل چیست؟

  • سرعت بلوئر بیش از حد استاندارد هست که باید سرعت را مطابق نمودارد های کاتالوگ تنظیم کرد.

6_ نقاط نسبتا داغی در بدنه و پوسته وجود دارد علت این مشکل چیست؟

  • به احتمال خیلی قوی روتورها با بدنه سایش دارد و یا پمپ بلوئر تعادل ندارد که باید شرایط کوپلینگ و پولی ها چک شود تا در راستای هم باشند و همچنین فیلتر هوای بلوئر را بازبینی کنید و در صورت مسدود یا کثیف بودن فیلتر آن را تمیز کنید.

7 _ حرارت تولیدی زیاد است علت این مشکل چیست؟

  • روغن استفاده شده برای بلوئر نا مناسب یا میزان آن از حد مجاز کم و یا بیشتر است و ممکن است سرعت بلوئر نسبت به منحنی های مشخص شده در کاتالوگ دستگاه با توجه به فشار و دبی مورد نیاز ما کم تر یا بیشتر باشد و همچنین در راستا نبودن کوپلینگ و پولی ها عامل حرارت بالای روتس بلوئر می باشد.

8_ پمپ بلوئر در حین کارکرد دارای ارتعاش و صدای غیر طبیعی می باشد علت این مشکل چیست؟

  • روتور های بلوئر با پوسته سایش دارند بلبرینگ ها و دنده های بلوئر دچار استهلاک و خورندگی شده است گوپلینگ و پولی ها در راستای یکدیگر نیستند واحد هواساز یا الکتروموتور و یا یکی از قطعات پکیج شل شده است که باید پیچها و اتصالات کنترل شود.

9_ شافت بلوئر شکسته است علت این مشکل چیست؟

  • فشار کاری وارد شده به بلوئر بیشتر از حد استاندارد بوده و باید بلوئر را به مراکز مجاز تعمیرات بلوئر جهت بررسی قطر پولی، کشش تسمه که زیاد از حد استاندارد نباشد، و هم راستا بودن پولی ها و کوپلینگ، و طرز اتصال الکتروموتور به بلوئر، انتقال دهید.

تعمیر و عیب یابی  پمپ روتس بلوئر
دستور العمل کلی نگهداری از بلوئر

  • روتس بلوئر می بایست هر 175 ساعت کارکرد به وسیله پمپ گریس و پارچه تمیز و گریس نسوز با برند معتبر گریس کاری شود.
  • روغن پمپ هواده یا روتس بلوئر برای دفعه اول پس از 100 ساعت کاری و در ادامه پس از 1 ماه کارکرد دائم یا 750 ساعت کاری باید تعویض گردد توجه داشته باشید که پیچ تخلیه روغن باید به نحوی محکم شود که آخرین سر دنده پیچ بیرون بماند.
  • فیلتر هوای بلوئر را باید هفته ای یک مرتبه توسط فشار هوا تمیز شود و از شست و شوی فیلتر جدا خودداری کنید.
  • بعد از یک ماه کارکرد بلوئر به صورت دائم و یا 750 ساعت کاری فیلتر هوای بلوئر را به وسیله آچار متناسب تعویض کنید.
  • بررسی و تنظیم کشش تسمه بلوئر را در هفته اول کار کرد بلوئر یک روز در میان و سپس هر سه ماه یک بار با آچار مناسب انجام دهید.
  • سطح شاسی روتس بلوئر را به وسیله تراز دقیق مهندسی و با واشر های مناسب هفته اول کار کرد بلوئر یک روز درمیان و سپس هر سه ماه یک بار تراز کنید.
  • پمپ بلوئر را هفته اول کار کرد آن یک روز در میان و بعد هفته ای یک مرتبه جهت پیدا کردن هر گونه نقصی از قبیل صدای غیر عادی، وضعیت تسمه ها، نشت روغن یا گریس و شل شدن اتصالات و پیچ ها مشاهده و کنترل میدانی انجام دهید.

Leave a Comment