اصول کلی تعمیر و نگهداری قطعات و تجهیزات

هنگامی که تجهیزات خراب می شوند، همه چیز از بهره وری شما تا قیمت نهایی شما مختل می شود. تیم شما به یک راه حل سریع و موثر نیاز دارد.

سوال دشواری پیش می‌آید: آیا باید برای تعمیر تلاش کنید یا به طور کامل دارایی را جایگزین کنید؟

جایگزینی تجهیزات سرمایه گذاری بزرگ تری است، بنابراین بسیاری از تکنسین ها به جای تعویض تجهیزات، تعمیر آن را انتخاب می کنند. اما هزینه هایی که با خرابی های مکرر همراه است – بهره وری کمتر، تولید معیوب، افزایش هزینه های نیروی کار و برنامه های تولید برآورده نشده – گاهی اوقات می تواند بیشتر از هزینه جایگزینی کامل تجهیزات باشد.

سپردن تصمیمات خود به حدس و گمان می تواند یک رویکرد پرهزینه و خطرناک باشد. اگر از سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS) به طور موثر استفاده نمی کنید، مجبور خواهید شد که به صورت واکنشی تصمیم گیری کنید، و به محض اینکه چیزی خراب شود، باید سریع تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. با کاهش شدید بهره وری، تصمیم شما احتمالاً از نقطه نظر احساسی گرفته می شود، نه از داده های محکم برای حمایت از تصمیم شما.

تصمیمات مبتنی بر داده

بدون برنامه ریزی، تنها نگرانی شما این است که تولید خود را در سریع ترین زمان ممکن به صورت آنلاین بازگردانید. تصمیم واکنشی که مجبور به گرفتن آن هستید ممکن است جواب دهد، اما ممکن است در نهایت تصمیمی عجولانه بگیرید که مشکل را در کوتاه مدت حل می کند اما در دراز مدت بهترین راه حل نیست.

علاوه بر هزینه تعویض آشکار برای یک قطعه جدید، چندین فاکتور دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری برای تعمیر یا جایگزینی یک قطعه مورد توجه قرار گیرد:

  • هزینه های نگهداری مداوم در طول عمر باقیمانده تجهیزات
  • تاثیری که هر تعمیری بر بهره وری و کیفیت خواهد داشت
  • هزینه های ناشی از خرابی تجهیزات
  • هزینه های بهداشت، ایمنی و زیست محیطی ناشی از خرابی تجهیزات
  • هزینه های آموزش برای یک قطعه جدید
  • هزینه های دفع
  • هزینه های نصب

با توجه به عوامل زیادی که باید در نظر گرفته شوند، واضح است که این تصمیم نباید بدون تجزیه و تحلیل مناسب داده ها گرفته شود.

1. هزینه ها را تجزیه و تحلیل کنید

هنگام تجزیه و تحلیل هزینه های تعمیر یا تعویض، همیشه درازمدت فکر کنید. برای یک قطعه جدید، هزینه خرید تجهیزات، عمر مفید آن، ارزش بالقوه نجات، هزینه های عملیاتی و هر گونه افزایش درآمدی که ممکن است به همراه داشته باشد را در نظر بگیرید.

برای یک قطعه قدیمی از تجهیزات، عمر باقیمانده، هزینه های عملیاتی، ارزش بازار و نرخ نجات آتی آن را در نظر بگیرید. از این ارقام، می توانید میانگین هزینه سالانه هر گزینه را تعیین کنید، که پس از آن مقایسه آسان خواهد بود.

2. عصر تجهیزات را در نظر بگیرید

تجهیزات با لطف پیر نمی شوند. هر چه ماشین آلات شما قدیمی تر باشد به تعمیرات گسترده تری نیاز دارد. این اغلب به هزینه های نگهداری بالاتر ترجمه می شود. همانطور که به تعمیر ادامه می دهید، دستگاه کمتر و کمتر برای سرمایه گذاری شما در تعمیر به شما می دهد. ممکن است بخواهید جایگزین یک قطعه تجهیزات قدیمی خراب با یک مدل جدیدتر و پیشرفته تر که کارایی و طول عمر بهتری به شما می دهد را در نظر بگیرید. هنگامی که تجهیزات شما جدید است، در بسیاری از موارد، پس از خرابی، تعمیر آن منطقی تر است.

3. هزینه تعمیرات را در نظر بگیرید

هزینه تعمیرات چقدر است و مهمتر از آن، چند وقت یکبار این هزینه ها را برای تعمیرات پرداخت خواهید کرد؟ مستندسازی رویدادهای تعمیر دارایی اطلاعاتی در مورد تعداد و دفعات رخدادهای خرابی و هزینه های تعمیرات ارائه می دهد. آیا می‌توانید بگویید که آیا می‌خواهید چندین بار در سال به تعمیر این تجهیزات ادامه دهید یا احتمالاً فقط یک بار تعمیر خواهد شد؟

4. Downtime را در نظر بگیرید

تأثیر خرابی در حین تعمیر دارایی چیست؟ اگر چند روز طول بکشد تا تعمیر شود، و اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، به دنبال ساعت‌های زیادی از دست رفته بهره‌وری هستید. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تعمیر یا تعویض در موقعیت شما بهتر است، این را در نظر بگیرید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تعمیر اغلب زمان کمتری نسبت به تعویض یک دستگاه دارد. تعویض شامل انتظار برای رسیدن جایگزین، نصب، آموزش جدید و موارد دیگر است. اگر در یک برنامه بسیار فشرده هستید و اگر تجهیزات برای فرآیند شما حیاتی است، اگر برای تعویض وقت بگذارید، ممکن است در تولید ضرر زیادی داشته باشید.

5. ایمنی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که تجهیزات قدیمی در صورت خرابی می تواند باعث آسیب به کارگران شود. حتی اگر در مورد تعمیر و نگهداری به روز باشید، تجهیزات با بالا رفتن سن فرسوده می شوند. قبل از تصمیم گیری، ماشین آلات خود را به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید تعیین کنید که آیا تجهیزات فعلی شما همچنان محیط امنی را برای کارگران شما فراهم می کند یا خیر. اگر این کار را نکرد، جایگزینی انتخاب بدیهی است. اگر هنوز استانداردهای ایمنی را رعایت می کند، ارزش مقایسه هزینه های تعویض و تعمیر را دارد.

6. کارایی را در نظر بگیرید

همیشه به بلندمدت فکر کنید. ماشین شما در حال حاضر چقدر کارآمد است و آیا یک تعمیر ساده راندمان را در سطحی که می‌خواهید حفظ می‌کند یا اینکه تجهیزات جدیدی که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، ویژگی‌های جدیدتری ارائه می‌دهند و به دفعات کمتر خراب می‌شوند، برای کارایی شما و پایین‌تر شما بهتر است.

همانطور که قطعات الکتریکی و مکانیکی قدیمی و فرسوده می شوند، به نظر می رسد همیشه در بدترین زمان خراب می شوند.

جایگزینی مستقیم اغلب ممکن است در دسترس نباشد زیرا ماشین‌ها و تجهیزات قدیمی و منسوخ می‌شوند و برخی از تولیدکنندگان قطعات خاص را متوقف می‌کنند یا از کار می‌افتند – و قطعاتی که پیدا می‌شوند ممکن است مشخصات، مواد مختلف یا کانکتورها و رابط‌های بازطراحی‌شده داشته باشند. ساخت یک قطعه یا جزء جدید در ماشین آلات قدیمی شما زمان، هزینه و حتی ممکن است امکان پذیر نباشد.
افزایش عمر تجهیزات با فرآیندهای تعمیر و نگهداری مداوم
ماشین‌های سنگین گران‌ترین تجهیزات ساختمانی است که شما دارید. همچنین تعمیر یا تعویض آن پرهزینه ترین است. این راهنما به شما نشان می دهد که چگونه با بهترین شیوه های تعمیر و نگهداری منظم، در هزینه خود صرفه جویی کنید و چرخه عمر تجهیزات خود را افزایش دهید.

به عبارت دیگر میتوان نمونه ای مثال بیان نمود:

مراحل ساده برای به حداکثر رساندن عمر ماشین آلات سنگین

در اینجا 8 مرحله ساده وجود دارد که می توانید از امروز برای بهبود افزایش طول عمر تجهیزات ساخت و ساز خود شروع کنید.

1 )  به یک برنامه نگهداری پیشگیرانه متعهد شوید:

مزایای نگهداری پیشگیرانه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (PM) به پیش بینی تغییرات و فرسودگی و پارگی کمک می کند. اقدامات اصلاحی به طور مداوم برای اطمینان از قابلیت اطمینان و عملکرد انجام می شود. PM شامل بازرسی منظم منظم، اصلاح و جایگزینی اجزاء و همچنین تست عملکرد و تجزیه و تحلیل است.

یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موفق عمر تجهیزات ساخت و ساز را افزایش می دهد و خرابی های برنامه ریزی نشده ناشی از خرابی تجهیزات را به حداقل می رساند. مزایای یک برنامه مناسب PM عبارتند از:

  • تجهیزات و قابلیت اطمینان سیستم بهبود یافته است
  • کاهش خرابی غیر منتظره
  • کاهش تعویض قطعات گران قیمت
  • عمر تجهیزات افزایش یافته است
  • بهبود ارزش فروش مجدد
  • مدیریت موجودی قطعات بهتر

نگهداری پیشگیرانه بیشتر از تعمیر و نگهداری معمولی مانند روغن کاری و تعویض و فیلترها است. یک برنامه نگهداری پیشگیرانه مناسب (PM) همه چیز را شامل می شود. این یک رویکرد عمدی برای مدیریت تجهیزات از زمان خرید تجهیزات تا پایان عمر مفید آن است.

برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شما می تواند شامل یک یا همه این قراردادهای ارزش مشتری باشد:

  • کل قراردادهای نگهداری و تعمیرات
  • برنامه های بازرسی ماشین آلات
  • بازرسی های سایت
  • تعمیر در محل
  • خدمات در فروشگاه
  • فناوری تشخیصی
  • تجزیه و تحلیل سیالات S-O-S شامل سوخت، روغن و خنک کننده ها
  • تجزیه و تحلیل شکست
  • لینک محصول تجزیه و تحلیل On-Board
  • نظارت بر وضعیت
  • مجموعه اطلاعات الکترونیکی
  • داده های بازرسی ماشین
  • داده های تعمیرات تاریخی
  • کامپوننت بازسازی می شود
  • ردیابی کامپوننت
  • تعمیرات تخصصی ابزار و تجهیزات
  • نرم افزار مدیریت تجهیزات
  • سمینارهای آموزش مشتریان
  • فیلم های آموزشی و ایمنی

2 ) علل عمده خرابی ماشین آلات را شناسایی کنید:

بخشی از یک برنامه موثر PM شناسایی علل بالقوه خرابی ماشین آلات است. با شناسایی علل بالقوه شکست قبل از وقوع، می توانید صدها یا هزاران دلار صرفه جویی کنید و جریان کاری ثابت را حفظ کنید.

سه نوع خرابی ماشین آلات وجود دارد. علل و راه حل های آنها در زیر ذکر شده است.

خرابی ناگهانی زمانی است که ماشین آلات بدون هشدار خراب می شوند. معمولا دلیل آن واضح است. سپس قطعه ثابت یا تعویض می شود و تجهیزات به سرویس بازگردانده می شود.
شکست متناوب به صورت پراکنده اتفاق می افتد. این توقف به طور تصادفی اتفاق می افتد و تشخیص علت آن می تواند دشوار باشد. خرابی متناوب ناامید کننده است، در زمان خرابی پرهزینه است و معمولاً می توان با پیش بینی علت و رسیدگی به آن در طول تعمیر و نگهداری از آن جلوگیری کرد.
خرابی تدریجی با انجام تعمیرات و بازرسی های معمول کاملاً قابل پیشگیری است. قطعات و اجزای فرسوده تقریباً به پایان عمر خود رسیده اند و قبل از وقوع خرابی تعویض می شوند.
این سه نوع خرابی ماشین آلات تقریباً همیشه به دلیل یکی از سه علت اصلی است:

خرابی ناشی از حرارت جایی است که افراط در دما باعث خرابی تجهیزات می شود. این معمولاً در هنگام نوسانات دما زیاد اتفاق می افتد، مانند زمانی که دستگاه در هوای سرد راه اندازی می شود و در حال گرم شدن است. همچنین هنگامی که تجهیزات بیش از حد گرم می شوند، رخ می دهد. دوره های بسیار گرم یا سرد را می توان در طول تعمیر و نگهداری آماده کرد و اغلب می توان از خرابی حرارتی جلوگیری کرد.
شکست مکانیکی به راحتی قابل تشخیص است. همچنین با اطمینان از حفظ قطعات ماشین آلات با تعویض قطعات در صورت نیاز، روغن کاری در صورت نیاز و سفت کردن بست ها و همچنین اطمینان از تراز مناسب قطعات متحرک، جلوگیری از آن آسان است. شکست مکانیکی اغلب به دلیل اعمال بیش از حد، لرزش، شوک، برخورد و سوء استفاده اپراتور اتفاق می افتد.
پیش بینی و تشخیص شکست نامنظم دشوارترین است. این در زمان های تصادفی و تحت شرایط مختلف رخ می دهد. بیشتر خرابی های نامنظم ماشین آلات در نتیجه اضافه بارهای ناگهانی در سیستم های هیدرولیک یا الکتریکی است. در قطعات الکترونیکی، بسیاری از خرابی‌های نامنظم ناشی از نقص نرم‌افزار یا سخت‌افزار است که با استفاده از تجهیزات تشخیصی در طول تعمیر و نگهداری منظم ماشین‌آلات قابل پیشگیری است.

3 ) ماشین های خود را در داخل و خارج بشناسید:

دانش کامل محصول در اجرای یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثر بسیار ارزشمند است. اغلب، به دست آوردن این اطلاعات حیاتی به سادگی یافتن آن در کتابچه راهنمای تجهیزات دستگاه است که برای جداسازی مسائل و تجویز نگهداری پیشگیرانه مناسب تحقیق و مستند شده است.

صرف زمان برای خواندن و درک کتابچه راهنمای تجهیزات باید یک اصل اساسی در برنامه PM باشد. دستورالعمل‌ها فواصل سرویس توصیه‌شده را برای هر جزء در دستگاه، محصولات سرویس مورد استفاده و شرایط عملیاتی قابل قبول برای تجهیزات را تعیین می‌کنند.

کتابچه های راهنمای مالک نیز منبع خوبی برای اطلاعات عیب یابی هستند. نه تنها دستورالعمل‌ها مراحل و تکنیک‌های تعمیر و نگهداری را تجویز می‌کنند، بلکه اغلب دارای فهرست‌بندی نقطه گلوله یا نمودارهای جریان هستند که در هنگام خرابی چه باید کرد.

به اپراتورهای خود گوش دهید

یکی دیگر از منابع ارزشمند برای آشنایی با ماشین های خود، مشارکت دادن اپراتورهای ماشین است. تا زمانی که به طور روزانه در کنترل نباشید، به احتمال زیاد اطلاعات دقیقی از ویژگی‌ها و ویژگی‌های هر دستگاه ندارید. اپراتورهای روزانه یک “احساس” برای دستگاه دریافت می کنند. اپراتورها متوجه می شوند که چیزی اشتباه است، و آنها به شما می گویند. گوش دادن به آنها و قدردانی از نظرات آنها یک استراتژی نگهداری پیشگیرانه عاقلانه است.

هنگامی که به مشکلی مشکوک هستید، عملیات را متوقف کنید

توقف عملیات و مقابله با یک مشکل مشکوک بین دوره های نگهداری برنامه ریزی شده می تواند صرفه جویی زیادی در هزینه های خرابی و خسارات بعدی داشته باشد.

تعمیر و نگهداری را به برنامه های سفت و سخت محدود نکنید. در عوض، به انعطاف پذیری اجازه دهید تا با مداخله فعالانه پاسخ دهد.

4 ) کارمندان خود را در زمینه عملکرد موثر ماشین آلات آموزش دهید:

اپراتورهای آگاه ماشین آلات نسبت به کارگران آموزش ندیده بهره وری بیشتری دارند و باعث سایش کمتر ماشین آلات می شوند. اپراتورهای آگاه همچنین برای خود و دیگرانی که در نزدیکی کار می کنند ایمن تر خواهند بود. اپراتورهایی که به درستی آموزش دیده باشند نسبت به تجهیزات خود احترام بیشتری قائل خواهند شد و به احتمال زیاد قبل، در حین و بعد از انجام وظایف ساخت و ساز از آن مراقبت خواهند کرد. این باعث صرفه جویی در هزینه تعمیر و تعویض می شود.

آمار آموزش اپراتور

آموزش اپراتور باید در برنامه نگهداری پیشگیرانه شما گنجانده شود. اپراتورها باید بیشتر از نحوه راه اندازی و راه اندازی ماشین آلات خود بدانند. آنها باید بدانند که چه کارهای تعمیر و نگهداری روزمره مورد نیاز است و چگونه آنها را بدون شکست انجام دهند.

آموزش اپراتور می تواند شامل بررسی کتابچه راهنمای اپراتور، نمایش سیستم ها و تمامی کنترل ها باشد. آزمایش همچنین می تواند بخشی از آموزش باشد تا اطمینان حاصل شود که اپراتورها مهارت های مناسبی از جمله وظایف تعمیر و نگهداری قبل و بعد از عملیات را به دست آورده اند.

علاوه بر این، چک لیست ها برای اپراتورها ابزار ارزشمندی هستند، بنابراین مراحل تعمیر و نگهداری جزئی اما مهم انجام می شود و فراموش نمی شود.

فرآیند آموزش نباید پیچیده یا طولانی باشد. ارتباط شفاف در مورد محدودیت‌های یک ماشین و همچنین دستورالعمل‌های مربوط به کنترل‌ها و سیستم‌های نظارت به افزایش عمر ماشین‌های حیاتی شما کمک می‌کند.

اپراتورهای آموزش دیده گزارشگران خط مقدم هرگونه آسیب یا علائم هشدار اولیه مبنی بر اینکه یک دستگاه در حال شکست است. اپراتورهایی که آموزش دیده اند تا شاخص های شکست را تشخیص دهند و توجه شما را جلب کنند، بیمه ای استثنایی هستند که مسائل جزئی و ارزان به مشکلات بزرگ و پرهزینه تبدیل نمی شوند.

5 ) به فواصل نگهداری توصیه شده در کارخانه پایبند باشید:

فواصل نگهداری توصیه شده توسط کارخانه یک استاندارد حداقلی است و بر اساس شرایط عملیاتی عادی است. این ممکن است بسته به آب و هوای محلی و نگرانی های محیطی خاص سایت مانند گرد و غبار، گل و لای، رطوبت، یخ، برف، باران و نوسانات بیش از حد دما متفاوت باشد. همچنین می تواند با توجه به بار اپراتور که روی دستگاه قرار می گیرد متفاوت باشد.

پیروی از فواصل تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط کارخانه و نگهداری سوابق دقیق نه تنها برای کارکرد اقتصادی دستگاه شما، بلکه برای محافظت از گارانتی شما نیز مهم است.

عدم نگهداری ماشین آلات خود مطابق با مشخصات و پیشنهادات کارخانه ممکن است گارانتی را باطل کند. گارانتی Cat جامع است و تمام اجزای تجهیزات را پوشش می دهد. با این حال، این ضمانت تا زمانی معتبر است که ماشین آلات مطابق با هدف خود کار کرده و همچنین در فواصل زمانی توصیه شده نگهداری شود.

6 ) تاریخچه خدمات ماشین خود را مستند کنید:

نگهداری سوابق خدمات دقیق جزء مهمی در برنامه نگهداری پیشگیرانه شما است. پیگیری ذهنی نوع سرویسی که روی ماشین‌آلات شما انجام شده است غیرممکن است، و این شامل زمان انجام تعمیرات و زمانی است که باید دوباره انجام شود.
سوابق خدمات مستند به شما امکان می دهد تصویر دقیقی از تاریخچه یک ماشین خاص داشته باشید. سرویس‌های روتین و با فواصل منظم باید در دفترچه‌ای نوشته شود که در مرکز نگهداری شما یا حتی در خود دستگاه نگهداری می‌شود. این باید شامل تاریخ، نوع سرویس انجام شده، قطعات تعویض شده، زمان نیاز به سرویس منظم بعدی و علائم مربوط به هر گونه ویژگی یا بی نظمی مشاهده شده باشد.

سوابق خدمات فقط یک سابقه زمانی از تعمیر و نگهداری ماشین آلات ارائه نمی کند. سوابق تعمیر و نگهداری دقیق به شما مدرک مستندی ارائه می دهد که نشان می دهد ماشین آلات شما مطابق با توصیه های سازنده نگهداری شده است. این برای عملیات روزانه مهم است، اما همچنین قویاً از هرگونه ادعای گارانتی در مواردی که ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد که خرابی مکانیکی ناشی از غفلت از انجام تعمیرات مورد نیاز است، پشتیبانی می کند.

مستندسازی وظایف خدماتی خود را می توان با استفاده از یک قلم روی کاغذ دفتر انجام داد. این می تواند در یک فایل کامپیوتری با استفاده از یک صفحه گسترده باشد یا در یک فایل دستی که در کشوی دفتر شما نگهداری می شود همراه با سایر اسناد مرتبط با دستگاه ذخیره شود. دفترچه های کوچکی که روی دستگاه قرار می گیرند رایج هستند. تخته های سفید روی دیوارهای اداری یکی دیگر از تکنیک های ساده و اثبات شده برای مشاهده برنامه های نگهداری تجهیزات سنگین در یک نگاه است.

چگونه می دانید که چه زمانی تجهیزات را تعمیر یا تعویض کنید؟

تصمیم برای تعمیر یا جایگزینی تجهیزات باید بر اساس به حداقل رساندن هزینه کل تجهیزات برای کسب و کار در طول عمر باقیمانده آن باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد تعمیر یا جایگزینی تجهیزات باید چندین فاکتور را در نظر گرفت که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  • هزینه تعمیر
  • هزینه به ازای هر شکست
  • هزینه مستقیم تعمیر شامل هزینه حذف قطعه شکسته، دفع آن، هزینه تعویض قطعه و هزینه نصب و آزمایش
  • هزینه تولید از دست رفته، شامل سود از دست رفته تولید، هزینه مواد ضایعات، تاثیر تعمیر بر کیفیت محصول و هزینه های متفرقه
  • هزینه های جانبی شامل پاکسازی محیط زیست، هزینه های بهداشت و ایمنی شغلی، هزینه های قانونی
  • هزینه یکبار مصرف
  • هزینه موجودی قطعات یدکی مربوط به تعمیر
  • هزینه های جاری
  • تاثیر تعمیر بر کیفیت محصول و ظرفیت تولید و هزینه های نگهداری در طول عمر باقیمانده

Leave a Comment